|
IJssellinie
De ellende van de Airbornelanding in september 1944 en de daarbij volgende evacuatie was nauwelijks voorbij, toen na de euforie van de bevrijding in 1945 een nieuw angstaanjagend gevaar aan de horizon verscheen, de Russen komen! Nederland sloot zich in 1949 aan bij het Noord-Atlantisch Pact om van hulp verzekerd te zijn bij een militaire aanval. Daarmee verplichtte Nederland zich een militaire bijdrage te leveren tot de verdediging ervan. Echter het ontbrak aan geld en het geld dat voor militaire doeleinden beschikbaar was werd uitgegeven aan de politionele acties in het voormalig Nederlands-Indië.
In 1968 begon men weer met de afbraak, nadat de IJssellinie in 1964 officieel werd opgeheven. De verdediging tegen de mogelijke vijand werd naar het Oosten verlegd, langs de rivieren de Weser en de Fulda. De afsluiting van de Nederrijn was gepland bij Arnhem precies in de buurt van de Klingelbeek en daarmee was de buurt een strategisch onderdeel geworden voor de verdediging van Nederland. Dit verhaal beperkt zich tot de stuw aan de Westzijde van Arnhem in de buurtschap de Klingelbeek enerzijds en Meinerswijk aan de zuidzijde van de Rijn anderzijds. Alle daarbij behorende technische problemen van de IJssellinie, zoals afschermen van overgangen, dijkovergangen, zoetwatervoorziening en koelproblemen voor centrales worden buiten beschouwing gelaten. Maar eigenlijk was de IJssellinie geen nieuw idee. Aan het einde van de 17e eeuw had vestingbouwkundige Menno van Coehoorn (1641-1704) al plannen gemaakt voor een IJssellinie. En zelfs in de jaren 1939 bestond er al een soort IJssellinie. Het ontwerp had veel haken en ogen. Zo was er het probleem van de snelheid van het onderwater lopen, het afsluiten van dijkovergangen en spoorviaducten, zekerstelling van de zoetwatervoorziening vanuit het IJsselmeer en de koelwatervoorziening van elektriciteitscentrales. De caissonhavens moesten natuurlijk gecamoufleerd worden. Het wateroppervlak bij de haven zou bijvoorbeeld minder spiegelen, wanneer er kolenstof over gestrooid zou worden. Drijvende balken werden in de haven gehouden om zo invaren door nieuwsgierigen te voorkomen. Door het uitstoten van rookgordijnen bij een eventuele aanval beschikte men over nevelgeneratoren. Verdediging De IJssellinie is nooit in gebruik genomen, alhoewel een serieuze dreiging voor de in werkingstelling van de IJssellinie de Cubaanse Crisis in 1962 was. Alle verloven werden ingetrokken en de afvoer via het IJsselmeer werd gestopt om de IJssel alvast 40 centimeter in hoogte te laten stijgen. Wat is nog van de IJssellinie herkenbaar? [Opgetekend door Fred Geevers, 2020]
|